Skab forandring

ADHD, Forbedre dit liv, MinTerapi, Motivation, Psykolog, Self-Improvement

Skab forandring

Skab forandring i andre – en kunstform Har du nogensinde overvejet, hvordan du skaber forandring i andre? Hvorfor har andre så meget modstand mod forandring? Har du kæmpet med at få din kæreste til at hænge sit håndklæde op på knagen efter han har været i bad? Eller har du ønsket, at du vidste, hvordan […]

Skab forandring i andre – en kunstform

Har du nogensinde overvejet, hvordan du skaber forandring i andre? Hvorfor har andre så meget modstand mod forandring? Har du kæmpet med at få din kæreste til at hænge sit håndklæde op på knagen efter han har været i bad? Eller har du ønsket, at du vidste, hvordan du fik din kollega til at komme med kaffe til dig? Skab den forandring du ønsker med disse råd.

Hånden på hjertet. Vi ønsker alle til tider, at vi kan få andre til at forandre sig. At de faktisk vil gøre det, som vi beder dem om – faktisk helst uden at vi skal spørge. Hvorfor er der så meget modstand mod forandring?

Den lette forandring

Nogen gange kommer forandring let. En forandring som du har ønsket dig, kommer let til dig. Du behøver ikke at gøre en indsats for forandring, den kommer af sig selv.

Skab forandring – Tænk på da du fik dit drømmejob, hvor meget du måske måtte kæmpe, men det lykkedes. Eller da du fik barn, hvilken kæmpe forandring det medførte. Eller måske da du blev gift, det er jo også en forandring der vil noget.

Forandring som du selv vælger, er en god forandring. Derfor er det en let forandring.

Forandring du ikke selv vælger, føles sjældent som en god ting! Prøver din kollega at få dig til noget, som du ikke ønsker, eller slet ikke kan se meningen med, er det ikke en forandring du vil arbejde for.

Forandring kræver, at du vil arbejde for det! Forandring skal give mening for dig.

Skab forandring i andre – Hvordan ?

Der er grundlæggende tre ting, som du skal have styr på, før du begynder at skabe forandring i andre. Dette er uanset om det er din kæreste, som du ønsker skal forandre sig, eller om du er leder på en arbejdsplads, hvor der skal implementeres forandringer.

1. Visionen

Skab et levende billede af, hvordan forandringen vil komme til at se ud. Jo bedre du kan få andre til forestille sig, hvordan deres liv vil se ud efter forandringen, desto lettere har de ved at arbejde hen mod forandringen. Og husk forandring kræver en indsats.

Skab forandring med et levende billede af forandringen.

Derfor skal dit billede være levende og følelsesmæssigt noget, der berører dem. De skal kunne se, hvordan forandringen ser ud for dem personligt. De skal kunne forestille sig, hvilken positiv betydning forandringen vil have for dem.

Tænk for eksempel på, hvordan Røde Kors bruger reklamer. De billeder som de viser os, berører os følelsesmæssigt. Ofte har de valgt billeder af børn eller mennesker, som vi kan forholde os til. Vi skal kunne se os selv i deres sko, før vi bliver følelsesmæssigt påvirket. Dernæst fortæller de om, hvor lidt penge der skal til for, at vi kan hjælpe disse mennesker i nød til at få rent vand, ordentlige telte eller mad. Røde Kors skaber et tydeligt visuelt billede af den forandring, som du kan være med til at skabe ved din donation. Denne strategi bruges ikke kun af Røde Kors, men af mange mange virksomheder i deres markedsføring.

Ønsker du, at andre skal forandre sig, nytter det ikke noget at du disker op med argumenter for, eller statistikker der viser fordelene, eller rationaler der beviser, at du har ret. Forestil dig at Røde Kors forsøgte at indsamle penge på denne måde – nej vel?

Du skal skabe det levende visionære billede af forandringen. Jo mere levende dit billede er, desto nemmere bliver det for andre at forpligte sig til forandringen.

Du skal finde frem til den følelsesmæssige årsag, der får din kæreste, mor, medarbejder til at forandre sig. Uden dette vil der være modstand mod forandring.

2. Værdier

Dine personlige værdier kan stå i vejen for forandring. For at forandring er succesfuld, skal det visuelle billede, som du har tegnet for dem, passe med deres personlige værdier. Hvis dine værdier fx er, at “folk ligger som de har redt”, vil reklamer fra Røde Kors ikke få dig til at give penge til dem.

Et kendt eksempel er på, hvordan du kan bruge viden om folks værdier til forandring stammer fra Texas.

Texas havde store problemer med at folk smed affald ud af vinduet på deres biler, når de kørte på vejene. Texas brugte 25 millioner dollars hvert år på at rydde op efter bilister. Og de kunne se, at det blev værre og værre for hvert år der gik.

Konsulenterne startede med at analysere hvem det var, der smed affald vinduet på bilen. Det viste sig, at det primært var mænd i alderen 18 til 35, der kørte pickup trucks, de lyttede til country musik og sport i radioen. De havde meget lidt autoritetstro. Ud fra de informationer, vurderede konsulenterne, at det ikke vil have en effekt at øge bøden for at smide affald ud af vinduet på bilen. Det ville nærmere skabe modstand mod forandring.

Du kan ikke forandre andre menneskers værdier! Det er en vigtigt pointe at huske.

Hvordan får du de Texas mænd til at forandre sig?

De fandt frem til mændenes værdier. Er du en god indbygger i Texas, elsker du din stat og du ser op til stærke mænd inden for country musik og sport. Med disse informationer lavede konsulenterne radioreklamer med kendte mænd, der brugte slogan “Don’t Mess with Texas”. De brugte rollemodeller som mændene fra Texas identificerede sig med. På denne måde tog de hensyn til værdisættet og de talte ind i den enkeltes forståelse af sig selv. De gjorde det til et personligt ønskeligt træk ikke at smide affald ud af vinduet. Effekten? I løbet af 5 år var der 75 % mindre affald på vejene!

Kan du finde frem til din mands, din kones, din venindes, din mors, dine medarbejderes værdier, har du et godt udgangpunkt for, hvordan de kan forandres.

Vender vi tilbage til reklamen fra Røde Kors og manden eller kvinden, der havde værdien “folk ligger som de har redt”. Hvordan vil Røde Kors med den viden tale ind i dennes værdier og få ham eller hende til at donere penge? Det er simpelt. Forandringen i manden eller kvinden skabes ved at gå ud og fx tilbyde lån til mennesker i nød. Denne tilgang vil matche det værdisæt som den mand eller kvinde har. Et lån som de kan starte en lille butik for og selv skabe deres egen formue. Dette er der allerede en NGO-organisation, der bruger i Afrika, hvor kvinder kan få lån til at skabe deres egen butik.

Den nemmeste forandring får du ved at tale til den andens værdier. Det er op ad bakke og du står foran et kæmpe arbejde, hvis du ønsker at ændre en andens grundlæggende værdier, for ikke at sige et umuligt arbejde.

Forandring – Værdier – Vision

Tænk på hvad du ønsker at forandre. Hvordan kan du overbevise en ven, kollega eller andre om at forandringen vil hjælpe dem i deres liv og matche deres værdier og tanker om sig selv? Ønsker du at din kollega hurtigere får sit arbejde udført, tal til deres identitet og hvordan dette vil positivt reflektere deres grundlæggende værdier som menneske.

3. Gør det simpelt – skab forandring

Forandring skal starte i det små for overhovedet at starte. Tegner du et billede af forandring, hvor jeg tænker, “hold da op det lyder godt, men det er da et kæmpe stykke arbejde der skal til før det kommer til at ske”, så har du allerede tabt mig. Virker opgaven og forandringen for stor, vil du i stedet møde modstand mod forandring.

Forandring skal være simpelt. Du skal starte med de helt små og overkommelige ting. Beder du din chef om 1 times møde hver uge, vil din chef nok takke nej. Foreslår du i stedet et møde på 5 minutter, hvor du kort gennemgår dine idéer om forandring, er der større chance for succes.

Gør det nemt for den anden at sige ja

Du kender måske 3-minutters reglen fra min bog “ADHD – Min Superpower”? Hvor tager ting under 3 minutter, skal du gøre dem med det samme. Fx hvis du lige kan nå at vaske din kop op inden du går ud af døren, så gør du det med det samme. Det er nemt, at sige ja til. På samme måde skal du gøre det nemt for den, som du ønsker skal forandre sig. Du mindsker modstanden mod forandring.

Bryd forandringen op. Start med de små skridt. Hav tålmodighed.

Stop med at tænke: Analyser. Tænk. Forandre. Alt på én gang.

Start med: Se. Føl. Forandre. Gør det simpelt.

Kontakt os gerne hvis du ønsker hjælp til din egen forandring. Du kan skrive til os på vores sikre email: terapi@minterapi.dk eller ringe til os på telefonnummer 3091771

De bedste hilsner

Psykolog Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog i Psykiatri, Stressbehandling, Angst, Depression, ADHD, Autisme og Behandling af Personlighedsforstyrrelser.

Psykologklinik nær København, i hjertet af Hellerup og i Nordsjælland, Hornbæk

Post Tags :

forbedre dit liv, Psykolog, Skab forandring

Søg i vores artikler

Modtag gratis vores ADHD - ebog: "Gør din ADHD til din Superpower"

Specialpsykolog Siri Wessel Wetlesen

Det vigtigste for mig er, at du føler dig velkommen og tryg i psykologrummet. Samtidig med at du bliver udfordret og udvikler dig igennem samtalerne!

MinTerapi anvender cookies. Cookies indeholder information, som kan bruges til f.eks. statistik, registrering af hvilken browser en bruger benytter, m.v. Den information, vi indsamler via cookies, bliver udelukkende brugt internt i MinTerapi. En cookie på MinTerapi kan ikke indsamle oplysninger på din computer, og den kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Hvis du ikke er interesseret i, at cookies bliver lagret på din computer, skal du ændre indstillinger i din browser.  Læs mere